Pollution Algoritme (Creatie)
Hoe creëer ik een algoritme die gebaseerd op een bepaald energieverbruik, de wereld meer of minder "polluted" maakt?
In de devlog entry "pollution", leg ik uit hoe de wereld veranderd met behulp van een slider. Deze slider past de zogenaamde "world pollution value" aan die op haar beurt weer gelinkt is aan alle objecten in de map die "polluted" kunnen worden. Deze world pollution value moet uiteraard niet met een slider aangepast worden, maar met daadwerkelijke energieverbruik van het scherm. Hier heb ik een algoritme voor gemaakt.
Onderzoeksmethoden
Library
- Available product analysis

Het is dan zo dat de weging van de behaalde score veranderd gebaseerd op hoelang het scherm aanstond die dag, vandaar de t. De vraag is dan natuurlijk nog wel hoe de behaalde score berekend wordt. De score is een getal tussen de 0 en 100 en wordt bepaald gebaseerd op het gemiddelde verbruik in wattages van een dag in verhouding tot het maximum en minimum verbruik mogelijk. De berekening gaat als volgt:

Dit is een berekening die kijkt hoeveel procent het gemiddeld behaalde verbruik is in verhouding tussen de minimale en maximale wattages mogelijk. Dit aantal wordt dan van 100 afgetrokken, want hoe dichter je bij het minimum zit, hoe beter.
Field
- Document analysis
Ik heb gekeken naar een al bestaand document die de vorige groep had gemaakt. Hierin deden ze onderzoek naar wat bepaalde schermstanden deden met het energieverbruik van het scherm.

Resultaat
Het resultaat is een algoritme die het gemiddelde verbruik, omzet naar een visuele representatie van de prestaties van de speler in de game in de vorm van pollution. De berekeningen en waarom ik het zo heb gedaan is te vinden in het onderstaande document.
Dit document is de basis voor de daadwerkelijke implementatie in de game. Meer hierover is te vinden in de devlog entry "Pollution Algoritme (Implementatie)".
Validatie
Ik heb het algoritme getest door steeds een getal in te vullen voor het gemiddelde wattageverbruik en te kijken of de world pollution value veranderd zoals verwacht.
Bronnen
User45675, U. (2014, 14 september). How to calculate percentage between the range of two values a third value is. Stack Overflow. Geraadpleegd op 22 december 2021, van https://stackoverflow.com/questions/25835591/how-to-calculate-percentage-between-the-range-of-two-values-a-third-value-is/25835683